Helgens historiske mesterskap nærmer seg!

14.10.2021

Diskgolfmesterskapet i Moss, som også er historiens første nærmer seg med stormskritt. Turneringen er fulltegnet med 36 spillere skal kjempe om heder og ære! 17 Oktober kl 10.00 settes spillet i gang i Solliskogen på Øreåsen og kilder undertegnende har snakket med forteller om en stor glede og forventning om at dette skal bli gøy!

De 36 spillerne er fordelt på to forskjellige klasser.

I junoirklassen er det påmeldt 5 deltakere - noe klubben syntes er svært gledelig for den fremtidlige rekrutteringen i Moss. Det blir utrolig artig å følge med på hva mange av de ferske juniorspillerne kan få til på denne provisoriske banen som blir satt opp i Solliskogen. Vinneren vil bli historiens første juniormester i Moss diskgolfklubb!

I Åpen klasse Herrer er det 31 påmeldte deltakere som kjemper om å bli historiens første klubbmester i Moss Diskgolfklubb. Mange av deltakerne har aldri møtt hverandre før - og dette blir første gang så mange diskgolfspillere fra Moss møtes på en bane i Moss ( og alle andre steder for den saks skyld). Vi har stor tro på at dette blir en utrolig hyggelig og et kjærkomment og ønsket møte for mange av spillerne. Det har iallefall fra flere av medlemmene vært et stort ønske om å få nye relasjoner med andre spillere som også bor i Moss, slik at en har flere å kunne spille med gjennom en sesong.

Turneringen har et absolutt vært et lavterskeltilbud - med fokus på sportens sosiale og morsomme side - uansett ferdighetsnivå - likevel drister undertegnede seg til å lage en liten favorittliste, uten å kjenne startfeltet så altfor godt, slik at det blir litt ekstra press på visse spillere:

Øivind Johansen er den høyest rankede spilleren som deltar i klubbmesterskapet i Metrix. Metrix måler rating basert på spilte baner og score på de siste 16 banene. Han viser også god form fra de siste ukene han har spilt på ratingen og er absolutt en mann som bør satse på den gjeveste tittelen i dette mesterskapet.

Metrixrating: 880

Terje Reed Solvang er etter hva undertegnede kan forstå, den meste meritterte og mest erfarne spilleren i feltet. Med  mer enn 8 års Diskgolferfaring så stiller han klart foran de fleste andre i fartstid. Har også den nest høyeste ratingen i feltet. Helt naturlig også her å satse på den gjeveste tittelen mot Øivind.

Metrixrating: 864

Disse to peker seg ut som de store favorittene i helgens turnering, men det fine med frisbeegolf er at det kan variere veldig på om en har dagen og om en er kompis med banen som er satt opp. Derfor er det selvsagt noen utfordrere til disse to:

Håvard Sundt: Spilt i 2 år og har betydelig treningsmengde bak seg i 2021. Kan fort finne på å tukte de 2 forhåndsrangerte i denne turneringen.

Metrix: 839

Jarle Sæby: Har spilt noen turneringer i år og kan skilte med solide runder på Norges kanskje vanskeligste bane, Krokhol. Med 883 og 910 på siste to spilte turneringer på den banen, så kan han ikke utelukkes på noen som helst måte!

Metrix: 837

Tor-Wegar Winther: Primus motor og styreformann i Moss Diskgolfklubb kan selvsagt heller ikke utelukkes. Har nok ekstremt med motivasjon for å kjempe i toppen, ved siden av å være arrangør av turneringen. Ryktet skal også ha det til at han var på 3 ukers treningsleir Sør-vest Norge rundt i sommerferien for å spisse formen inn til nettopp denne turneringen.  Undertegnede utelukker ikke at dette blir en svært god dag for Tor-Wegar!

Metrix: 829

Svend Johnsen: har spilt en del turneringer de siste månedene og levert stabile runder uansett hvilke type baner han har spilt på(Kanskje klubbens mest stabile spiller?). Nå som alle skal spille på en ukjent bane, så skal vi ikke se bort ifra at Svend kan finne på mye spenstig i denne turneringen. Likevel skal det bli tøft for Svend ifølge historikken om toppspillerne holder toppnivået sitt.

Metrix: 825

Andreas Gundersen: Trolig den yngste spilleren som kan blande seg inn i toppstriden ( 25 år) - er en spiller som kanskje er litt motsatt av Svend, litt mer ustabil med andre ord. Men Andreas kan absolutt være en spiller som kan blande seg inn i toppen, men som med Svend; Om toppspillerne holder toppnivået, så skal det bli tøft også for Andreas å blande seg inn i topp 2.

Metrix: 810

skal det også sies at det er flere spillere som har rating, ikke rating osv som helt sikkert kan være med å kjempe om gode plasseringer - men de som er nevnt over - er spillere på over 800 i rating - noe som gir en målestokk, men som absolutt ikke er en fasit! Undertegnde er selv under 800 rated - men ønsker likevel å prøve å kjempe om edelt metall og satser på en god dag!

Husk å spre ordet om mesterskapet og at det er åpen kiosk på arrangementet! Tilskuere er hjertelig velkommen til Solliskogen på Øreåsen!

Moss Avis har også skrevet en sak i forkant av mesterskapet:  TRYKK HER. (krever abonnement)

Under her finner dere også deltakerlisten for helgens turnering!

Hilsen Morten Ødegaard, Moss diskgolfklubb

Lag din egen hjemmeside gratis! Denne nettsiden ble laget med Webnode. Lag din egen nettside gratis i dag! Kom i gang